Us podem dir gairebé segurs que l'èxit d'una marca va lligat a aconseguir una connexió o relació emocional amb el seu públic objectiu. Però ... Com s'aconsegueix aquesta connexió o relació? Molt fàcil. Amb la comunicació. La forma en que la nostra marca es comunica amb el nostre públic objectiu. És a dir la seva personalitat i la forma en què s'expressa, a això se li crida univers verbal o identitat verbal.
QUÈ ÉS L'UNIVERS VERBAL?
L'univers verbal (o identitat verbal) és una eina de branding que permet a una marca transmetre els seus missatges d'una forma pròpia i estratègica, d'acord amb la seva proposta de valor i personalitat. En poques paraules, és el com ha d'expressar-se una marca. Aquest univers verbal sol estar format per un conjunt de paraules clau que reflecteixen la personalitat d'una marca i que li serveixen a aquesta per a comunicar-se amb el seu públic objectiu.
LA PARAULA ÉS MEITAT DE QUI LA PRONUNCIA, MEITAT DE QUI L'ESCOLTA. - MICHEL DE MONTAIGNE
PER EXEMPLE: MILKA vs VALOR
Aquestes dues marques de xocolata, encara que el seu producte és semblant, els seus públics objectius són molt diferents. Milka es dirigeix a la família i els nens, mentre que Valor als "adults". Hi ha paraules en l'univers verbal de Milka, que a Valor no se li acudiria mai fer servir, i el mateix al revés.
Per exemple, en l'univers verbal de Valor trobem paraules com: plaer, sentits, íntim, desitjos, intens, premium ... Mentre que en el de Milka trobem paraules com: tendra, tendresa, cremós, cor, dolç, delicioses .. . Us imagineu a Valor dient: "La tendresa està a l'interior"? O a Milka dient: "Plaer en estat pur"? Estem convençuts que no, i això és perquè cada marca té definit el seu univers verbal i es basen en ell per comunicar-se amb la gent.
BENEFICIS DE TENIR UN UNIVERS VERBAL
Definir l'univers verbal de la nostra marca ens porta diversos benficis relacionats amb el posicionament, fidelització i promoció.
- Diferenciació enfront de la competència.
- Coherència i harmonia dels teus missatges amb la teva estratègia de marca.
- Transmetre la personalitat de marca, valors i atributs de forma adequada.
- Millorar el posicionament, percepció i reputació de la marca.
- Connexió i fidelització amb el teu públic objectiu.
TENIR UNA IDENTITAT VERBAL SÒLIDA VOL DIR QUE UNA PERSONA PUGUI RECONÈIXER LA MARCA QUAN LA LLEGEIX O ESCOLTA.
QUÈ ELEMENTS CONSTRUEIXEN LA IDENTITAT VERBAL?
Igual que tota marca ha de tenir un manual d'identitat visual, ha de tenir-ne un de identitat verbal. Els elements que formen part de la identitat verbal no són molts, però si que molt importants.
1#Naming
En una altra ocasió, ja us explicavem el Naming, la importància del nom.
2#Veu
La veu és la descripció de la personalitat única i distintiva de la marca. Aquest adjectiu al·ludeix directament al seu comportament i provoca una resposta emocional.
3#To
El to es refereix a com es fa servir la veu en les diferents situacions i amb els diferents públics objectius.
4#Estil
L'estil és el conjunt de regles sobre les quals es construeixen els missatges.
Definir un univers verbal o identitat verbal per a la marca pot ser confús d'entrada, però si analitzem la personalitat i destinataris de la nostra comunicació pot esdevenir una tasca molt menys laboriosa. A Use It som experts en branding i en la creació d'identitat de marques, i podem ajudar-te a definir l'univers verbal de la teva marca. Parlem?