portada-naming

Naming, la importància del nom

24 maig 2018
DISSENY
7 min (790 paraules)

De petits a tots ens van posar un nom, i ens molesta quan algú no es recorda d'ell, és massa comú o ens criden amb un altre nom. Doncs a les marques i empreses els passa el mateix, cal posar-los un nom, aquest procés es diu Naming i forma part del Branding d'una marca.

 

NAMING, DEFINICIÓ

El Naming és, sens dubte, un dels factors més importants a tenir en compte a l'hora de constituir i definir una empresa. Podem definir el Naming com el procés, la tècnica o l'art mitjançant el qual una empresa crea el seu nom. No obstant això, aquest procediment no consisteix únicament a triar un nom a l'atzar que cridi l'atenció dels consumidors.

CREAR NAMINGS ÉS CONTAR HISTÒRIES CURTES QUE TRANSMETEN.

 

El Naming és el cor de la identitat, és un missatge que representa en el seu interior la personalitat i els valors de la marca, transmetent confiança i suggerint una imatge favorable en la ment dels consumidors. És a dir, el Naming és la “primera impressió” d'una marca.

 

PASSOS PER A CREAR UN NAMING

Com hem dit, el Naming de l'empresa té un valor representatiu molt important, així doncs és recomanable dur a terme un procés per a triar-lo, i no quedar-nos amb el primer nom que se'ns ocorri.

1#Definir els principals atributs de marca o producte. 
Quins són els 5 principals adjectius que defineixen la personalitat de la marca o els atributs del producte?

2#Determinar la promesa de la marca. 
Quin benefici únic, que sigui significatiu per al públic objectiu, oferirà la marca?

3#Mapear a la competència. 
Quins noms es prenen? Quins són bons? Com està responent el públic a ells?

4#Definir la categoria. 
En quina indústria competeix? Qui són els competidors primaris i secundaris? És una compra racional o emocional?

 

EN L'ÚLTIM ANY, MÉS DE 6.500 MARQUES VAN SER REGISTRADES LEGALMENT A ESPANYA.

 

5#Pensar en noms i filtrar-los. 
Com representa el nou nom els atributs o promeses de la marca? Hi ha connotacions o associacions negatives?

6#Llistar els noms segons la seva categoria. 
Descriptiu, acrònim, abstracte, suggeridor...

7#Avaluar el nom. 
És exclusiu del mercat? Senzill i memorable? Apropiat? Fàcil de lletrejar i pronunciar? Complicat de recordar o difícil de buscar? Apta per al públic objectiu?

 

CARACTERÍSTIQUES I PRINCIPIS D'UN BON NAMING

Existeixen diferents mètodes per a comprovar si el Naming seleccionat ha de ser el triat o no. Hem de fer una selecció i considerar cadascun segons cinc característiques bàsiques:

- Distintiu. Com es destaca el nom entre la competència?

- Sonoritat. Vaig donar el nom en veu alta. Com sona? Resulta fàcil de dir? És poètic?

- Record. És fàcil de recordar? Quantes vegades has d'escoltar-ho abans de recordar-ho?

- Expressió. El nom demostra de què tracta la seva marca? S'ajusta a la personalitat de la marca? Li representa?

- Aparença. Com es veu la paraula impresa? Es veu tan bé com sona?

 

A més de les cinc característiques bàsiques, podem definir deu principis o lleis bàsiques dels *Naming:

1. Coherent. Amb l'arquitectura de marques de la companyia.

2. Història. Transmetre i sintetitzar la història de la marca.

3. Distintiu, diferenciat i únic. 

4. Atemporal i adaptable. 

5. Evocador i suggeridor. Amb els valors de la marca.

6. Notori i fàcil de recordar.

7. Generar credibilitat.

8. Fàcil de llegir i pronunciar.

9. Enregistrable. Ha d'estar disponible legalment!

10. Evitar possibles associacions i connotacions.

 

 

JUGANT AMB LES PARAULES

No hi ha només un tipus de Naming, si analitzem els noms de diferents marques i empreses podem veure que existeixen algunes categories o estils, com per exemple: 

- Representatius: es converteixen en un altaveu de la proposició expressada per la marca. Per exemple: Toys’R’Us, Baby Erasmus, Easy Jet o Burger King.

- Acrònims: són abreviatures d'un nom descriptiu. Per exemple: IKEA, BMW, H&M o 3M.

- Neologismes: defineixen una paraula nova que apareix en una llengua, o la inclusió d'un significat nou en una ja existeix, que es basa en formar una paraula nova a partir de (mínim) dos ja existents. Per exemple: Movistar que és la suma de Movil+Star.

- Directius: Intenten instar al consumidor que faci alguna cosa. Ordenen, exhorten, creen urgències. Per exemple: Picture It!, Acció contra la fam o Go Pro.

- Compromissaris: Es comprometen a aconseguir algun resultat en el futur. Promeses, “amenaces”, ofertes. Per exemple: Dove, J’adore, Euphoria, entre altres.

- Expressius: Expressen un estat psicològic o emoció. Per exemple: Kinder Sorpresa, la vaca que riu o el perfum Amor Amor de Cacharel.

 

 

A Use It som experts en branding, i ens encanta el procés de Naming, que ens permet en una sola paraula transmetre tot el que la teva marca és. T'ajudem a crear la imatge de la teva? Contacta'ns.